دکتر هادی زارعی

متخصص و جراح کسب و کار----------------------------- مشاوره راه اندازی و توسعه کسب و کار

دکتر هادی زارعی

نسل چهارم صنعت یا صنعت ۴.۰ چیست؟

  • ۷۰۱

در تاریخ صنعت، انقلاب های زیادی وجود داشته است و ما الان با انقلاب جدیدی به اسم صنعت ۴.۰ یا ارتباطات مواجه هستیم.اما سوال اینجاست که یک شرکت تولیدی چگونه می تواند این موضوع را مدیریت کند؟صنعت در آینده به چه شکلی خواهد بود؟

کارشناسان ما با این سوالها برای سالهاست که رو به رو هستند و در تلاش برای پاسخ به آن می باشند.آنها می دانند که دیجیتالی سازی صنعت تولیدی نقش کلیدی در فرآیندها بازی می کند.

قرن بیست و یکم، شامل مجموعه ای از نوآوری ها، پیشرفت های فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، سیستم های سایبر فیزیکی (CPS)  ، ابزار و خدمات معرفی شده در پروسه تولید است که می توانند تاثیر بسزایی در رقابت داشته باشند.

نمایشگاه هانوفر در سال ۲۰۱۱ در صنعت آلمان برگزار شد که در این نمایشگاه برای اولین بار از یک پروژه علمی جدید، به نام انقلاب صنعتی چهارم، رونمایی شد؛ که خروجی این پروژه در آینده، تولید محصولات هوشمند در کارخانجات هوشمند برای بازار جهانی خواهد بود. انقلاب صنعتی چهارم در حال حاضر به یک شعار جهانی تبدیل شده است که ایده های آن می تواند در توسعه صنعت و سیاست های دیجیتال سازی مورد توجه کشورهای مختلف قرار گیرد و در اولویت قرار دادن آن منجر به بهبود رقابت کشور خواهد شد. انقلاب صنعتی چهارم دارای تاثیر عظیمی بر سازمان های تولیدی در جهان خواهد بود.

پایه و اساس صنعت۴.۰ اتصال ماشین آلات، قطعات و سیستم های کاری می باشد که با ایجاد شبکه های هوشمند در طول کل زنجیره ارزش می توانند به صورت خودمختار یکدیگر را کنترل نمایند.

تعداد زیادی از شرکت ها با مفهوم صنعت ۴.۰ آگاه هستند، همچنین می دانند که نیاز به تغییر در فرآیندهای شرکت دارند، اما نمی‌دانند که چگونه با معرفی انقلاب صنعتی چهارم فعالیت های خود را شروع کنند و یا چگونه خود را با انقلاب صنعتی چهارم وفق دهند. هدف از انقلاب صنعت۴.۰ همگرایی جهان فیزیکی و دیجیتال، ایجاد جهانی از سیستم های سایبر فیزیکال و فرآیندهای مرتبط جهت درک ارزش بزرگ کسب و کار می باشد.

انقلاب صنعتی چهارم (تحول دیجیتال صنعت)، تحت تأثیر توسعه سریع فناوری است. نسل چهارم صنعت به ارتباطات دیجیتال در زمان واقعی تامین کنندگان، تولید کنندگان و مشتریان در طول زنجیره ارزش و مدل های کسب و کار اشاره دارد. این ترکیب فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته (ICT) و فرآیندهای صنعتی سنتی، فرصت های زیادی را برای شرکت های مکانیکی و واحد های صنعتی فراهم می کند.

موضوعی که در آینده ساده است و اهمیت بیشتری را از هر زمان دیگری دارد تا سرعت، انعطاف پذیری و هزینه موثر در تولید ایجاد شود.

در آینده:

  • چرخه عمر محصول به صورت چشمگیری کوتاه تر می شود در حالی تنوع محصول به تدریج بیشتر شده و این محصولات درست مانند نسل دوم انقلاب که تولید انبوه وجود داشت، مقادیر اندک باید از نظر اقتصادی نیز تولید شوند.
  • زمان شروع و تکمیل فرآیند تولید (lead time) کوتاه تر خواهد شد بگونه ای که زمان تحویل باید سریع تر شود.

برای شرکتها این یعنی، در آینده آنها باید سطح سازمان خود را با نیازهای مشتری هم تراز کنند که این موضوع زمانی می تواند ایجاد شود که شرکتها امروز تصمیم بگیرند و حرکت به سمت صنعت ۴.۰ را آغاز کنند تا به صورت اتومات دیجیتالی کنند و مهم تر از همه، همه فرآیندها را بهم پیوسته کنند که این موضوع نه تنها در داخل شرکت در کل زنجیره ارزش باید ایجاد گردد.

این یعنی همگرایی بخش های مختلف، که مشتری و شرکای تجاری، بخشی از کل فرآیند هستند.

هدف این است که همه داده های مرتبط در هر زمانی در دسترس قرار گیرند و قادر باشد تا همه شبکه ایجاد ارزش در زمان واقعی از برنامه ریزی تولید، محصول و توسعه تولید و همه مسیرهای تولید و لجستیک را تحت کنترل قرار دهد.

البته نکته مهم این است که امنیت داده باید در همه زمان ها مورد تضمین واقع شود.

همگام سازی جریان ارزش دیجیتال و فیزیکی نه تنها بهره وری شرکت را افزایش می دهد بلکه اثربخشی، کیفیت و ظرفیت نوآوری را افزایش می دهد.

مفهوم صنعت ۴.۰ جدید نیست اما برخلاف انقلاب های پیشین، ما الان دانش و تکنولوژی برای آن داریم تا به صورت واقعی توانمند باشیم. شما می تونید ببینید که صنعت آینده به ما بسیاری فرصت ها، همراه با چالش ها و سوالات را ارائه می دهد.

اما آنچه که مهم تر است این است که شما چه کاری انجام خواهید داد؟ بیاید تا آینده را با یکدیگر بسازیم؛ به صورت ایمن، به صرفه با کیفیت و موثر.