دکتر هادی زارعی

کارشناس ارشد کارآفرینی/دکتری مدیریت فناوری دانشگاه تهران

فروش لبنیات سنتی

  • ۱

ا ایجاد کارخانه‌های بزرگ لبنیات در چند دهه گذشته و تولید محصولات پاستوریزه، اقبال مردم به خرید محصولات سنتی کمتر شده بود تا جایی‌که بسیاری از این واحدها تعطیل شدند؛ اما این صنعتی شدن آن‌چنان‌که به نظر می‌رسد بادوام و مطلوب نبود.

به گزارش تجارت‌نیوز، شایعات مختلفی که دامن‌گیر محصولات صنعتی به‌خصوص در حوزه مواد غذایی شد، کسب‌وکارهای سنتی را با فصل تازه‌ای احیا کرد. یکی از این کسب‌وکارها لبنیاتی سنتی بود.

پس‌ازاینکه صحبت‌های فراوانی پیرامون شیر وایتکس دار، تولید ماست با شیر خشک و … دهان‌به‌دهان بین مردم می‌پیچید لبنیاتی‌های سنتی در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر قد علم کرده و شیر و ماست سنتی را به دست مردم دادند. این گزارش تلاش می‌کند راه‌اندازی یک فروشگاه و یا مغازه لبنیات سنتی با محصولات متنوع را بررسی کند. مهم‌ترین محصولاتی که در لبنیاتی‌ها ارائه می‌شوند عبارت‌اند از شیر پاستوریزه سنتی، سرشیر و خامه، کره، انواع پنیرها، انواع ماست‌ها،‌دوغ، کشک، روغن زرد یا همان روغن حیوانی و… .

برای راه‌اندازی این کسب‌وکار در مرحله اول باید شرایط اخذ پروانه کسب را داشت. این شرایط عبارت‌اند از مراجعه به اتحادیه مربوط و تقاضا برای اخذ مجوز که باید مراحلی را پشت سر گذاشت. با مراجعه به اتحادیه لبنیات‌فروشی استان و یا شهر باید درخواست مجوز ارائه شود.

پس‌ از آن باید مدارک مربوط به تحصیل، فتوکپی شناسنامه، کارت پایان خدمت (برای آقایان)، کارت ملی، سند اجاره‌نامه و یا کپی از سند در صورت خریداری شدن ملک،‌ معاینه پزشکی،‌ گواهی عدم اعتیاد،‌ گواهی عدم سوءپیشینه ،تأییدیه اماکن و … به اتحادیه ارائه شود.

در صورت تکمیل بودن تمامی مدارک خواسته‌شده پروانه کسب از سوی اتحادیه به متقاضی ارائه می‌شود. پس از دریافت مجوز باید تحلیل درستی از این کسب‌وکار ارائه‌شده و برای تمامی مراحل آن برنامه‌ریزی صورت گیرد. یکی از مهم‌ترین مباحثی که در تحلیل کسب‌وکار به وجود می‌آید میزان سرمایه اولیه موردنیاز است.