دکتر هادی زارعی

مدیرعامل شرکت مشاوران کاوش------------------------ دکتری مدیریت تکنولوژی از دانشگاه تهران

دکتر هادی زارعی

ریشه حل مشکلات اقتصادی: نگاه به داخل

  • ۶۸۸

با کوچک‌تر شدن سفره معیشتی مردم و گرانی و کمبود مضاعف کالاهای اساسی در ماه‌های اخیر اغلب مسئولان سعی در گره زدن این مشکلات با تحریم‌ها داشتند.

اغلب کارشناس بیشتر مشکلات پیش آمده را ضعف عملکرد مدیران و مسئولان کشور در اداره امور عنوان کرده و تنها بخش اندکی از این مشکلات را متوجه تحریم‌ها دانسته‌اند.

مشکل مهم کشور سوءمدیریت و اشکالاتی است که در داخل و در ساختار مدیریتی اقتصادی وجود دارد. مسئله‌ای که بر عمیق‌تر شدن مشکلات می‌افزاید. در میان این مسائل مشخص و روشن، پرسشی که به ذهن خطور می‌کند آن است که علی‌رغم اینکه تحریم‌های اقتصادی مدت‌هاست اقتصاد کشور را درگیر خود کرده است، چرا طی ماه‌های اخیر این فشارهای اقتصادی تاثیرگذاری بیشتری پیدا کرده‌اند؟ 

مثلا در همین افزایش قیمت ناگهانی مرغ به کیلویی 37 هزارتومان بیان شده است که علت این مشکل، کمبود جوجه های یک روزه و همچنین کمبود نهاده های دامی است. خب واقعا در اینجا سوال پیش می آید که چرا می بایست این اتفاق بیافتد؟!! واقعا پیش بینی این موضوع کار سختی بوده است؟ آیا سیاستگذاری صحیح در این زمینه کار سختی بوده است؟!! جواب این سوال کاملا مشخص است عدم مدیریت صحیح و سوء مدیریت ریشه این مشکل بوده است. خیلی از مشکلات اقتصادی کشور را که جزییاتش را پیگیری می کنم به این نتیجه می رسم که نهایتا تا 30 درصد مشکلات به تحریم ها مربوط است.

بهتر است با خودمان شفاف و صادق باشیم.