دکتر هادی زارعی

مدیرعامل شرکت مشاوران کاوش------------------------ دکتری مدیریت تکنولوژی از دانشگاه تهران

دکتر هادی زارعی

گسترش جعل و تقلب در دانشگاه/«برخی استادان راهنما خودشان پایان‌نامه می‌نویسند و از دانشجو پول می‌گیرند»

  • ۲۱۷

«در یک دانشگاه معتبر و مشهور برخی استادان راهنما خودشان به جای دانشجو پایان‌نامه می‌نویسند و بابتش از دانشجو پول می‌گیرند. در واقع دانشجو بدون هیچ زحمتی و صرفا در ازای پرداخت مبلغی صاحب یک پایان نامه حاضر و آماده می شود که صفر تا صدش را استاد انجام داده است. جالب است که این کار چندان مخفیانه هم نیست.»

اسمش تقلب علمی است، مصادیقش سال‌های خیلی دور، تقلب‌هایی حین آزمون‌ها، لو رفتن سوالات، سفارش برای گرفتن نمره و در همین حد و مرز بود، حالا سال‌هاست که شکل عوض کرده، ساده‌ترین شکلش این شده که بخش‌هایی و یا حتی کل پایانامه‌ات را بدهی دیگری برایت بنویسد، پول بدهی کسی برایت مقاله بنویسد و بعد هم با لابی و پول مقاله را به اسم خودت چاپ کنی، کتاب چاپ کنی در حالی که خودت در ترجمه و تالیف آن نقش حداقلی داشته باشی... اما ظاهرا این چیزها هم روال شده و چندان راضی کننده نیست و مدل‌های جدیدتری هم آمده است، 

«در یک دانشگاه معتبر و مشهور برخی استادان راهنما خودشان به جای دانشجو پایان‌نامه می‌نویسند و بابتش از دانشجو پول می‌گیرند.»، قسمت بد ماجرا این است که به گفته این پزشک و جامعه‌شناس این کار چندان مخفیانه هم نیست. در واقع نظارتی اعمال نمی شود و تهیه پایان نامه با این روش بسیار عادی است.

منبع: خبرآنلاین در گفتگو با دکتر سیمین کاظمی