دکتر هادی زارعی

کارشناس ارشد کارآفرینی/دکتری مدیریت فناوری دانشگاه تهران

طراحی کسب‌ و کاری بهتر

  • ۲

شاید بی‌اغراق بتوان گفت که موضوع این کتاب، یعنی طراحی کسب‌وکاری بهتر، دغدغۀ هر صاحب کسب‌وکاری است، به‌ویژه در محیط کسب‌وکاری که بسـیار ناپایدارتر از گذشـته است و هر روز مسـائل جدیدی بروز می‌کند و البته، همین شرایط فرصت‌های زیادی نیز پیش روی آنها قرار داده است. رویکرد اصلی کتاب حاضر تفکر طراحانه (به همانند طراحان اندیشیدن) است.

با خواندن این کتاب می‌توانیم مشتریان و نیازهایشان را بهتر بشناسیم، ارزشی را که می‌شود به مشتریان عرضه کرد بهتر بسنجیم و درنهایت نقطۀ تلاقی ارزش خلق‌شده با نیازهای مشـتریان را دقیق‌تر بیابیم. همۀ اینها کمک می‌کند تا در سطوح متنوع کسب‌وکار، بـا انتخاب درسـت و اجرای صحیح ایده‌های خلاق بیشتر، نوآوری را به خدمت بگیریم و با رویکرد نظام‌مند تفکر طراحی، مسائل کسب‌وکار را هرچه اثربخش‌تر حل کنیم. نویسندگان کتاب نیز از همین رویکرد برای تألیف کتاب بهره برده‌اند: مشتری (خواننده) را هدف قرار داده و کوشیده‌اند از میـان انبوه مدل‌ها و ابزارها و مهارت‌ها مسیری بهینه ترسیم کنند. جالب اینکه این نویسندگان بـرای گروه‌های مختلف خوانندگان بـا نیازهای متفاوت روش‌هایی گوناگون بـرای مطالعۀ کتاب طراحی کرده‌اند.