دکتر هادی زارعی

مدیرعامل شرکت مشاوران کاوش------------------------ دکتری مدیریت تکنولوژی از دانشگاه تهران

دکتر هادی زارعی

دوران پساترامپ!

  • ۷۰۹

من هم مانند تمام ایرانیان از اینکه دونالد ترامپ قاتل شهید حاج قاسم سلیمانی برای دوره دوم ریاست جمهوری امریکا رای نیاورد خوشحالم. ولی صادقانه بخواهیم نگاه کنیم به نظرم ریشه بسیاری از مشکلات کشور به داخل بر می گردد نه خارج. این را کاملا قبول دارم که ترامپ با تحریم های ظالمانه خود واقعا روزهای سختی را برای دولت و ملت ایران رقم زد ولی به نظرم دولت نیز در بسیاری از زمینه ها عملکرد مطلوبی از خود ارائه  نداد. وقتی نگاه می کنیم می بینیم در اوج تحریم ها، ایران ماهها بدون وزیر صنعت و با سرپرست اداره گردید. واقعا چرا؟!! وزارت به این مهمی که نقش بسیار مهمی در مقابله با تحریم ها دارد باید بدون داشتن یک وزیر اداره شود؟ بدیهی است که سرپرست به هیچ وجه کارایی یک وزیر را نخواهد داشت چرا که نمی تواند برای ماهها و سال های بعدش یک برنامه ریزی جامع انجام دهد زیرا تکلیف خودش هم مشخص نیست.

جالب اینجاست که در اوج تحریم ها بارها و بارها شاهد ناهماهنگی وزارت های کلیدی دولت با یکدیگر بودیم که بارزترین آن قضیه دارا دوم (پالایش اول) بود که بعد از تایید و تکذیب ها منجر به آن شد که ریزش سهمگین بورس آغاز شود و هنوز که هنوز است نتوانسته است سرپا شود.

این فقدان مدیریت ها را می توانیم در بسیاری از زمینه ها مشاهده کنیم. مثلا در حوزه ورزش شاهد هستیم که مدیران دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در یک سال چندین بار تغییر می کنند!! اگر هم پرسپولیس به فینال آسیا رسیده است صرفا بخاطر تلاش بازیکنان و مربی ارزشمند این تیم بوده است.

متاسفانه از این دست موارد بسیار زیاد است.

یکی دیگر از اشتباهاتی که صورت گرفته است و بنده نیز قبلا به آن اشاره کرده ام این است که سود بانکی می بایست بصورت فوری افزایش می یافت تا جلوی افزایش نرخ ارز و طلا و خودرو و ... گرفته می شد. این اقدام اگر صورت گرفته بود قطعا مشکلات بسیار کمتر از اکنون بود.

موارد اینچنینی زیاد است که به موقع به آن اشاره خواهم کرد.