دکتر هادی زارعی

متخصص و جراح کسب و کار----------------------------- مشاوره راه اندازی و توسعه کسب و کار

دکتر هادی زارعی

جزئیات فروش ۲ میلیون تومان سهام به هر کد ملی با ۲۰درصد تخفیف از ۱۴ اردیبهشت

  • ۸۴۰

در اجرای جزء (2) بند (الف) تبصره (2) قانون بودجه سال 1399 کل کشور و مصوبات هیأت محترم وزیران در این زمینه، وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران قصد دارد باقی‌مانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‏‌های البرز و اتکایی امین را واگذار نماید.

این امر از طریق پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) "واسطه‌گری مالی یکم" انجام خواهد شد و فرصت بی‌نظیری برای ورود آحاد جامعه به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های معتبری است که دولت با هدف مردمی کردن اقتصاد و امکان دسترسی آحاد مردم کشور به بازار سرمایه و انتفاع از رشد این بازار، قصد انجام آن را دارد.

1 ــ ویژگی بارز این واگذاری، بهره‌مندی کلیه ایرانیان، از تخفیف 20درصدی است. سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، بیست میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده است. پذیره‏‌نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‏‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

2  ــ قیمت سهام تشکیل‌دهنده واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق در روز آغاز پذیره‌نویسی، متوسط قیمت سهام در سی روز گذشته (منتهی به انتشار این آگهی) با احتساب 20 درصد تخفیف بند (1) (که 5 واحد درصد از آن به‌عنوان دارایی سرمایه‏‌گذاران و به‌منظور انجام عملیات بازارگردانی نزد صندوق نگهداری خواهد شد) است.

3 ــ پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری موضوع این دستورالعمل صرفاً شامل اشخاص حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی نمی‏‌توانند در پذیره‏‌نویسی شرکت نمایند و استفاده از حساب آن‏ها برای پرداخت وجوه امکان‏‌پذیر نیست.

4 ــ شروع پذیره‏‌نویسی از تاریخ 1399.2.14 و پایان پذیره‌نویسی 1399.2.31 خواهد بود.

5 ــ پذیره‌نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاری‏‌های بورس و سامانه‏‌های آن‌لاین معاملاتی و درگاه‏‌های غیرحضوری و حضوری بانک‏‌های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌های منتخب صورت می‏‌پذیرد.

6 ــ به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، هموطنان عزیز جز در موارد ضروری از مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها و کارگزاری‌ها جداً پرهیز نموده و پذیره‌نویسی را از طریق مراجعه غیرحضوری به کارگزاری‌ها و سامانه‌های آن‌لاین معاملاتی و درگاه‌های غیرحضوری بانک‌ها انجام دهند.

7 ــ متقاضیان دارای حساب در هریک از بانک‌های منتخب می‏‏‌توانند از طریق مراجعه به درگاههای غیرحضوری و حضوری که توسط بانکهای مربوطه اطلاع‌رسانی خواهد شد و با ورود حداقل اطلاعات مورد نیاز، نسبت به پذیره‏‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری مزبور اقدام نمایند. چنانچه متقاضی به درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک منتخبی که در آن بانک فاقد حساب است مراجعه نماید، بانکها مکلف به پذیرش وی و دریافت اطلاعات مطابق بند(8) این دستورالعمل هستند.

8 ــ اطلاعات مورد نیاز برای پذیره‌نویسی، اقلامی از جمله: نام، نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد، نام پدر، کد پستی و شماره تلفن همراه می‌‏باشد.

9 ــ داشتن کد بورسی برای پذیره‌نویسی الزامی نیست، لیکن متقاضیان برای انجام معامله این واحدها که از 2 ماه به بعد از تخصیص امکان‏‌پذیر است، می‏‌توانند به‌تدریج طی ماههای آینده و در فرصت مناسب نسبت به ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی مطابق رویه‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اقدام نمایند.

منبع: تسنیم