دکتر هادی زارعی

متخصص و جراح کسب و کار----------------------------- مشاوره راه اندازی و توسعه کسب و کار

دکتر هادی زارعی

به مناسبت صعود آلومینیوم اراک به لیگ برتر

  • ۷۱۲

تاریخچه

پیدایش

 

تاریخچه فوتبال حرفه ای در اراک به دهه پنجاه و حضور تیم ماشین سازی اراک با مالکیت جان دیر آمریکایی در جام حذفی ایران بر میگردد.در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد نیز تیم گسترش اراک برای مدتی در رقابت های کشوری سازمان لیگ در دسته های مختلف جام آزادگان حضور یافت .به هر روی اولین حضور جدی و حرفه ای بعد از انقلابِ فوتبال باشگاهی در اراک را باید در سال ۱۳۸۱ و تأسیس تیم فوتبال پاس اراک بجوییم .آن ها اولین فصل خود را در دسته اول لیگ آزادگان بازی کرده و در انتهای فصل به لیگ پایین تر سقوط کردند .

صنایع اراک

 

در سال ۱۳۸۲ باشگاه نام خود را به باشگاه فوتبال صنایع اراک تغییر داد ، هدف از این تغییر نام برخورداری از امکانات مالی شرکت های صنعتی فراوان شهر بود. همچنین حضور چهره شاخص فوتبال کشور در آن زمان مثل منصور پورحیدری به عنوان مدیر فنی و سرمربی ، جواد زرینچه، سیروس دین محمدی و محمد نوازی به عنوان مربی و بازیکن در توجه بیشتر مسئولان و شهروندان اراک به فوتبال نقش به سزایی داشت. اگر چه آنها در فصل ۸۲-۸۳ دسته دو فوتبال شرکت نکردند اما با این حال جواز حضور در فصل بعدی لیگ آزادگان را پیدا کردند. صنایع به مدت ۶ سال در لیگ دسته اول آزادگان بازی کرد، از حسین عبدی میتوان به عنوان بازیکن بومی و گلزن شاخص باشگاه اراکی در آن سال ها اشاره کرد. قبل از شروع فصل ۸۷-۸۸ صنایع اراک از استادیوم خانگی قبلی خود یعنی ورزشگاه پنجم مرداد به استادیوم تازه ساز امام خمینی نقل مکان کرد که تا امروز هم آن به همراه تیم فوتبال شهرداری اراک بازی های خود را در آن برگزار می‌کند. در سال ۸۸ این باشگاه توسط کمپانی آلومینیوم ایران (ایرالکو) خریداری شد .

آلومینیوم اراک

 

به دلیل سختی های مالی ، در سال ۸۷ صنایع اراک به کارخانه آلومینیوم ایران فروخته شد . آن ها در اولین سال فعالیت خود با سرمربیگری جواد زرینچه وجود تلاش فراوانی برای صعود به لیگ برتر کردند اما در نهایت فصل را در رتبه چهارم لیگ دسته یک پایان رساندند . مهم ترین دیدار باشگاه در آن سال دیدار سرنوشت ساز و پلی آف گونه در برابر استیل آذین پر مهره آن سال بود که اراکی ها با شکست ۳-۱ در برابر ۲۰ هزار نفر تماشاگر خانگی نبرد صعود به لیگ برتر را به این تیم واگذار کردند. تنها یک سال پس از خرید باشگاه، شرکت تمامی فعالیت های ورزشی خود را تعطیل کرد.

سال های سخت

 

با کنار کشیدن آلومینیوم سازی مجموعه شن سا مسئولیت تیم را بر عهده گرفت و تیم با نام باشگاه فوتبال شن سای اراک در فصل ۸۸-۸۹ لیگ آزادگان شرکت کرد و در پایان در رتبه یازدهم قرار گرفت . شن سا نیز مانند مجموعه قبلی به دلیل مشکلات مالی پس از یکسال تصمیم به واگذاری باشگاه گرفت و این بار هیات فوتبال استان مرکزی تیم را با نام باشگاه فوتبال همیاری اراک روانه رقابت های ۸۹-۹۰ لیگ آزادگان کرد. آن ها این فصل را هم در رتبه یازدهم به پایان رساندند . یکی از دلایل بی توجهی گسترده به این باشگاه بومی اراکی در این سالها مطرح شدن پیشنهاد انتقال باشگاه فوتبال نفت تهران توسط نماینده وقت مجلس شهر اراک بود. موضوعی که جنجال های فراوانی به پا کرد، تا جایی که یکی از قسمت های برنامه نود مهم ترین برنامه فوتبالی کشور به طور کامل به این موضوع اختصاص یافت.

شهرداری اراک و سقوط آزاد

 

در سال ۹۰ شهرداری شهر اراک باشگاه را در اختیار گرفت اما روند نا امید کننده باشگاه پایان نیافت و سرانجام پس از یازده فصل رقابت در دسته اول با اتمام فصل ۹۱-۹۲ باشگاه به دسته دوم سقوط کرد . پس از یک فصل شرکت در دسته دوم و در پایان لیگ ۹۲-۹۳ باشگاه در رتبه سیزدهم لیگ دو قرار گرفت و به دسته سه فوتبال ایران سقوط کرد .

بازگشت آلومنیوم سازی و شروع روند صعودی

 

پس از سقوط شهرداری کارخانه آلومینیوم سازی برای جلوگیری از دست رفتن سهمیه مهم فوتبال استان مرکزی ایران یک بار دیگر باشگاه را خریداری کرد و این بار با برنامه ریزی بلند مدت تصمیم به راه یابی به سطح اول فوتبال ایران گرفت.آن ها با خرید امتیاز جواز حضور فصل حضور ۹۳-۹۴ دسته دوم را دریافت کردند . با استخدام مهدی پاشازاده و سرمایه گذاری مناسب آن ها فصل را در رتبه اول تمام کردند و با این اتفاق باشگاه اراکی بار دیگر به دسته اول لیگ آزادگان بازگشت. آن ها دو فصل اول بازگشت خود یعنی فصول ۹۴-۹۵ و ۹۵-۹۶ را در رتبه نهم لیگ یک به پایان رساندند . همچنین با پیروزی ۱-۰ مقابل پیکان و شکست در وقت های اضافه در برابر سپاهان ،قهرمان پنج دوره لیگ برتر ایران، حضور قابل توجهی در جام حذفی فصل ۹۶ داشتند . با شروع فصل ۹۷-۹۸ باشگاه به طور جدی تر برای صعود به لیگ برتر تلاش کرد . در این فصل آلومینیوم سازی تا هفته ما قبل پایانی مدعی صعود بود اما شکست در بازی های سرنوشت ساز باعث به پایان بردن لیگ در رتبه چهارم و ۱۹ ساله شدن حسرت حضور در لیگ برتر ایران برای هواداران اراکی شد.